Antwoorden van 18-09-2024 (niveau 3F)
18 SEP (klik op een pijltje om naar een andere datum te bladeren)
De deelnemers op niveau 3F hebben de test van 18-09-2024 zo ingevuld:
In de computerwereld kom je weleens in aanraking met hexadecimale getallen. Deze getallen horen bij het zestientallig stelsel. Behalve de cijfers 0 t/m 9 zijn er ook nog de letters A t/m F. In onderstaand lijstje staan de hexadecimale getallen links van het isgelijkteken (de rode getallen):
Voor getallen vanaf 16 zijn twee tekens nodig: hexadecimaal getal 10=16, 11=17, enzovoort tot 1F=31. Dan komt hexadecimaal 20=32 en telt de reeks weer verder.
De decimale waarde van het hexadecimale getal 2E is ........ .
46 anders
De 2 staat voor de zestientallen.
2 x 16 = 32
De E staat op de plaats van de eenheden. Hexadecimaal E betekent decimaal 14, zoals je in het lijstje ziet.
2E betekent 32 + 14 = 46
Zie ook de pagina
Hexadecimale getallen.
Voetbalclub Y staat op de eerste plaats in het klassement.
Met elk nog 6 wedstrijden te spelen staat club Y 7 punten vóór op de nummer 2.
Een overwinning levert 3 punten op, een gelijkspel is 1 punt, verliezen is 0 punten.
Als vanaf nu de nummer 2 alle wedstrijden gaat winnen en club Y niet meer zal verliezen, moet club Y nog ........ wedstrijden winnen om op het eind nog 1 punt voor te staan op de nummer 2.
3 anders
(een som van Gerard Volders)
Club Y staat bovenaan in de competitie en staat 7 punten voor.
De nummer 2 wint alles en haalt nog 6 x 3 = 18 punten.
18 - 7 = 11
De nummer 2 heeft dan 11 punten meer dan club Y nu.
Om 1 punt vóór te blijven op de nummer 2, moet club Y minimaal 12 punten halen met een aantal keren gelijkspel (1 punt) en een aantal keer winnen (3 punten).
Dat zijn 3 overwinningen (9 punten) en 3 keer gelijkspel (3 punten).
Zie ook de pagina
Bewerkingen.